Hvad er en god liveshopping?

Ja, det er såmænd et godt spørgsmål. En god liveshopping kan nemlig være mange ting, og det vigtigste er, at der er ikke bare er én succesformel. Det handler om, at du skal finde ud af, hvad der virker bedst hos dine kunder. Vi har naturligvis en ret god idé om, hvad der vil fungere for lige netop din forretning, og vi har også en perlerække af gode cases fra vores fantastiske kunder.

DEGN TOPSHOP

Imponerende reach og gode tilbud

Den hurtige fordom omkring liveshopping er, at det blot er tilbud og konkurrencer – men det er ikke hele sandheden. 

Ecooking går live regelmæssigt på deres sociale medier, og her er det ingen hemmelighed, at gode tilbud og konkurrencer er en del af det – men det er bestemt ikke hele historien. Tilbud og konkurrencer er et godt middel til succes, men den varige succes opstår først, når det kombineres med en unik produkt-demonstration og ikke mindst -kendskab.

Balancen mellem æstetik og autencitet

I en tid, hvor det helt upolerede og ultra-personlige vinder frem på særligt TikTok, er det en udfordring at finde den rette balance mellem æstetikken og den personlige og autentiske vinkel – denne udfordring har EYDA taget på sig, når de regelmæssigt går live med founder Mette Lyngholm som vært sammen med skiftende gæster fra deres ambassadørunivers.

Her er balancen fundet mellem det personlige og præsentation af produkter i høj kvalitet, der netop EYDAs produkter og brand generelt.

Kvalitetsprodukter i øjenhøjde

Når Normal går live på deres sociale medier, er det hver gang med en ny tematik og et nyt, engagerende koncept. Med visningstider på mere end 300.000 minutter og på den gode side af 250.000 kommentarer, er der ingen tvivl om, at seerne elsker, når Normal kommer med deres nytænkende take på den traditionelle tv-underholdning.

Gamification er på mange måder nøgleordet, når 6.000+ seere skal gætte med på forskellige quizzer, løse udfordrende gåder eller noget helt tredje – men det magiske opstår, når seerne gennem kommentarsporet kan interagere og deltage i realtid.

Massiv rækkevidde og butiksindtrækker

Når COOP Danmark går live er det hver gang på mere end 150 kanaler samtidigt, der repræsenterer mere end 150 lokale butikkers Facebook-sider. Dette giver dagligvare-koncernen mulighed at demonstrere produkter, lancere vareserier og forblive top-of-mind – samtidig med at de opnår kæmpe reach, imponerende omsætning og ikke mindst trækker en masse seere ned i deres lokale butikker.

COOP Danmark inviterer kendte ansigter som f.eks. TV-kokken Claus Holm med, hvilket bl.a. er med til at skabe større opmærksomhed og blåstemple produkterne.

Når det hele går op i en højere enhed

BAUHAUS har gennem et længere stykke tid været på en større social commerce-rejse, og her er liveshopping lynhurtigt blevet en hjørnesten i dette projekt.

Når byggemarkedskæden månedligt går live på deres Facebook, ser på den gode side af 2.000 med, mens der ofte er mere end 10.000 kommentarer – på blot 30 minutter. Seerne har taget godt imod den sønderjyske værtsduo, der er et skoleeksempel på en værtskonstellation – den humoristiske sønderjyde René, der har styr på hele interaktionen med seerne og eksperten Martin, der ved alt om produkterne.

Onlineprogrammer til det modne publikum

Anna Bogdanova har igennem mere end 10 år hjulpet tusindvis af danske kvinder med at komme i form og styrke kroppen gennem onlineprogrammer – men det er først for ganske nyligt, at programmerne er kommet til salg på en åben webshop, men det har bestemt været ventetiden værd. Da webshoppen skulle lanceres i november 2022 var det med liveshopping som en stor del af det – både ift. at nå ud til potentielle købere og inspirere, men også ift. omsætningen. 

På bare tre måneder er live-indholdet blevet vist i mere end 100.000 minutter, og den samlede omsætning blev hurtigt 7-cifret.

Pleje af community og ekspertise

Beautyvirksomheden Goodiebox, der sælger abonnementsbokse med selvpleje- og skønhedsprodukter, går regelmæssigt live på mere end fem markeder, hvor der er fokus på demonstration af samtlige produkter samt en masse tips og tricks. Her får den ene vært Anne Louise mulighed for at vise hendes enorme ekspertise og produktkendskab, som gang på gang imponerer de mange seere, og inspirerer dem til købe en masse produkter, de slet ikke vidste, de havde brug for.

Sammen med medværten Nikolaj har hun skabt et live-community, hvor seerne også hjælper hinanden i kommentarsporet.

Danskerne elsker god underholdning

Det danske svar på Amazon med iværksætteren Jacob Risgaard i spidsen – nemlig Coolshop – har i mange år gået live på deres Facebook, hvor det altid har gået ud på at skabe mest mulig sjov og ballade. Nu har de fundet balancen mellem den gode underholdning, mens de samtidig formår at sælge LEGO for over en million kroner på bare én time.

Sammen med Let’s Go Live formår Coolshop nu at skabe et live-univers, hvor der eksperimenteres med engagerende konkurrencer og en lang række grafiske og intuitive overlays.

Uddannelse af målgruppe

Byggemarkedskæden STARK gik i starten af 2023 live på deres Facebook, hvor hele omdrejningspunktet var de nye klimakrav for byggeriet, som har stor betydning for netop STARKs målgruppe – her var ambitionen, at man vil klæde sin B2B-målgruppe på til de nye klimakrav, der faktisk kunne medføre bødestraf, hvis de ikke blev overholdt, samtidig med, at de havde mulighed for at stille et hav af relevantespørgsmål i realtid. 

Overskriften for projektet var, at det ikke skulle være endnu et kedeligt webinar, men derimod være spændende og engagerende, hvor der også kunne quizzes med undervejs.

En del af markedspladsen

Det københavnske shoppingcenter Field’s – en del af Steen & Strøm, vil være Danmarks førende liveshopping-shoppingcenter, og er allerede godt på vej. Som noget nyt tilbyder de nemlig deres butikker liveshopping som en del af deres eksisterende markedsplads på lige fod med butikslokaler og andet markedsføring.

Efter at have prøvet kræfter med liveshopping på egen hånd under corona, blev Let’s Go Live koblet på projektet, og herefter er der sket et markant boost i statistikkerne.

Hvorfor du som butik skal bruge livesalg

E-handel har de seneste mange år vundet større og større indpas blandt kunderne i de forskellige brancher. Men jo mere digitalt alt bliver, jo mere mangler vi den personlige forbindelse – og det personlige salg….

Live salg og salgspsykologi – derfor virker det!

Mange handler i højere grad på nettet, men når man handler på traditionel e-handel, går man også glip af noget – nemlig den personlige kontakt….

Sådan får du engagerede kunder i dit live salg

Det kan være svært at skille sig ud fra mængden – især i nyhedsfeedet på sociale medier! Her bugner det med alt slags indhold, så man drukner let i mængden. Engagerede kunder bliver derfor din redning, mellem opslag med nybagte boller og familiebilleder, så både de – og gerne flere – dukker op til dine live salg….

Live for første gang – sådan gør du

Det kan uden tvivl være en udfordring at gå ind foran kameraet – ikke kun for første gang, men helt generelt faktisk. Hvis der er ét ordsprog, man med fordel kan knytte hertil, så er det dog ”at få hul på bylden”. Det kan måske lyde lidt nemt og som noget, man kunne have sagt sig selv – men det passer faktisk, og sandheden er….

Find inspiration

Tilmeld dig Facebookgruppen “Live Shopping Danmark” – Alle Facebookbrugere inviteres til at dele events og opslag vedrørende live-salg i Danmark.

Tilmeld dig Facebookgruppen “Live Salg i Danmark (Producent/Vært)” – Et mødested for alle os, der producerer live-salg. Et sted, hvor vi kan dele inspiration eller søge viden.

OFFICIELLE PARTNERE